Un dels trams de la carretera C-59 | ARXIU/JOAN CAPDEVILA La Generalitat destinarà una inversió gairebé quatre vegades superior a la prevista inicialment en el projecte de millora de la carretera C-59 al tram entre Moià i Sant Feliu de Codines. Tot i això, la plataforma ciutadana C-59 Segura, tot i que valora positivament aquest increment previst de la inversió, considera que continua sent insuficient i que no té un pla més ampli i integral de reforma d’aquesta via, que és la connexió directa del Moianès amb el Vallès i l’autopista AP-7 entre Santa Perpètua i Mollet. Segons la plataforma, a la darrera reunió mantinguda amb la Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat, es va concretar que la inversió final prevista serà de 5,6 milions d’euros. Ara bé, l’anàlisi que fa el col·lectiu ciutadà és que aquest increment és perquè «en el procés de concretar les propostes de millora de la carretera, s’han adonat que el cost final era més gran que el previst inicialment», però que «quasi no s’han inclòs noves actuacions respecte a l’últim projecte que ens van presentar». A hores d’ara, aquest projecte de millora es concreta en sis intervencions principals. En primer lloc, la substitució del ferm a tot el tram on està malmès, així com la construcció d’argens trepitjables per dotar la carretera de més amplitud i evitar haver de frenar quan un cotxe es creua amb un vehicle de gran tonatge. En aquest cas, la plataforma la considera una mesura important però “clarament insuficient” si no inclou tots els punts, “ja que, per exemple, als viaductes o ponts no es podrà habilitar”. Una tercera intervenció prevista és la nova rotonda al polígon industrial El Vapor de Castellterçol il?adequació de les parades d?autobús de la travessera d?aquest municipi. El que es planteja és una millora del disseny de la rotonda respecte a la versió anterior que permeti fer tots els moviments. Així mateix, es construiran aparadors on podrà parar l’autobús i els accessos adequats a les parades. Un quart punt dóna resposta a una de les principals demandes de la plataforma, la de l’adequació de passos soterrats perquè pugui passar la fauna, incloent-hi la construcció d’un de nou on actualment hi ha un tram de concentració d’accidents amb animals ungulats. També s’habilitaran nous passos canadencs als camins d’accés a la carretera, tot això enfocat a evitar al màxim que passin per la via, on freqüenten els xocs amb vehicles. Una altra intervenció prevista és la millora de la intersecció d’accés al polígon industrial El Prat de Moià, de manera que la plataforma considera un guany substancial de seguretat i la construcció d’un carril d’acceleració. Finalment, també es preveu la col·locació de pilons de plàstic entre els dos carrils de circulació per evitar col·lisions en un tram de concentració d’accidents frontals. En aquest cas, però, el col·lectiu ciutadà creu que s’hauria de buscar «una alternativa més adequada, que no sentenciï els usuaris a no poder avançar en un dels pocs trams de la carretera amb amplada suficient on es permet fer-ho». Creiem que seria més adequat buscar actuacions que milloressin la seva visibilitat, i que no traslladin el punt conflictiu a un altre tram més estret i perillós de la carretera». L’execució de tot aquest pla es preveu que es comenci a fer efectiu a partir de l’estiu del proper any, amb una durada de prop d’un any, però la plataforma C-59 Segura considera que, tot i que és un pas endavant important , segueix sent “insuficient”. El que reclama és un calendari d’inversions a llarg termini. Hem comprovat que el procés administratiu és lent, i cal tenir els projectes avançats, perquè quan es disposi dels diners, es puguin invertir correctament on cal». En aquest sentit, el col·lectiu ciutadà exposa que «continuem reclamant inversions fins que almenys la carretera tingui una amplada de 7/10. Això significa dos carrils de circulació de 3,5 metres, i dos vorals de 1,5 metres. Aquesta és l?amplada estàndard d?una carretera per on circular amb comoditat». Moció conjunta de tots els grups al ple de MoiàEls quatre grups amb representació al ple municipal de Moià van aprovar per ple una moció conjunta en què es demana a la Generalitat que en els propers pressupostos s’inclogui «una inversió suficient i planificada temporalment a la carretera C-59 per atendre, si més no, les deficiències en matèria de seguretat i confort». A banda d’un llistat amb les intervencions principals, també es demana l’execució de la variant de Sant Feliu de Codines. I que si no es pot assolir una intervenció total en un únic pressupost, “es prevegi una inversió sostinguda al llarg d’aquesta legislatura i la següent”.
Font: Diari Regió 7