Jordi Escudé L’Ajuntament de Sant Fruitós de Bages ha obert un expedient a Onada Serveis, l’empresa que gestiona la residència municipal El Lledoner des del 2013, per un increment “irregular” de les tarifes. Segons ha explicat aquest dilluns l’alcaldessa del municipi, Adria Mazcuñán, l’empresa hauria cobrat de manera indeguda un total de 87.000 euros als usuaris entre el gener i el setembre d’aquest any. Segons Mazcuñán, l’empresa no pot incrementar les tarifes sense autorització prèvia de l’Ajuntament i, en cap cas, no es va comunicar. També s’hi ha interposat una multa que suma al voltant de 60.000 euros. Per part seva, el consistori ha anunciat que iniciaran una auditoria sobre tots els comptes de la residència des de l’inici de la concessió. Sant Fruitós de Bages va obrir el mes de juliol passat un procediment a l’empresa Onada Serveis -que gestiona des del 2013 la residència municipal del municipi- després que els familiars d’alguns usuaris del centre alertessin a l’Ajuntament que des de la residència se’ls havia signat un annex del contracte amb un increment del preu de les places. Això, ha explicat l’alcaldessa, va fer posar en marxa les alarmes a l’equip de govern, ja que, segons ha deixat clar, “en cap cas l’empresa gestora de la residència no pot modificar el preu de forma unilateral”. El consistori els va instar a modificar els preus A partir d’aquí, el consistori va convocar diverses reunions amb l’empresa Onada Serveis en què “van confirmar que estaven cobrant un preu diferent del que estava acordat”. Mazcuñán va detallar que, abans d’iniciar el procediment, van instar l’empresa a modificar aquests preus ia tornar els diners cobrats “indegudament” als usuaris, però assegura que no van obtenir una resposta satisfactòria. “A partir d’aquí iniciem un expedient que culmina ara i s’endurà el proper ple municipal”, conclou l’alcaldessa. Per part seva, la regidora de Serveis a les Persones, Cristina Múrcia, ha detallat que les clàusules de la concessió són molt clares: “L’Ajuntament sempre serà qui autoritzarà el preu de la meitat de les places, i l’altra meitat serà comunicada a l’Ajuntament “. En aquest sentit, ha indicat, “mai no es poden aplicar unes tarifes als usuaris de la residència municipal sense autorització prèvia del propietari, que en aquest cas és l’Ajuntament”. La regidora d’Atenció a les Persones, Cristina Múrcia i l’alcaldessa de Sant Fruitós, Àdria Mazcuñán aquest dilluns durant una atenció als mitjans Jordi Escudé Més de 87.000 euros cobrats de manera indeguda Segons les dades aportades pel consistori, l’Ona hauria cobrat de forma indeguda entre el gener i el setembre d’aquest any un total de 87.099 euros als residents. A hores d’ara l’empresa ja ha tornat 57.644 euros i li falten 29.455 euros per tornar. A més, l’expedient va concloure que l’empresa va incórrer en dues faltes, una de greu i una de molt greu, per la qual cosa se li va imposar una multa que ronda els 60.000 euros. Segons Mazcuñán, els arguments de l’empresa per justificar l’increment de preus als usuaris van ser que aquests diners servirien per incrementar els sous dels treballadors de la residència. L’empresa va assegurar que s’emparava amb el Decret Llei 9/2021 de 16 de febrer on es va aprovar un increment de tarifes per a l’any 2021 a les residències i centres de dia públics, amb caràcter retroactiu a dia 1 de gener de 2021, i un augment de sou del 6%. Tot i això, l’alcaldessa diu que aquest decret no es pot aplicar a la residència de Sant Fruitós, ja que no es tracta d’un centre de la Generalitat, sinó que és un centre de titularitat municipal gestionat per una empresa privada mitjançant licitació pública. D’altra banda, l’alcaldessa del municipi ha anunciat que iniciaran una auditoria sobre tots els comptes de la residència, des de l’inici de la concessió -el 2013-, per conèixer “amb certesa si en altres moments hi ha hagut cobraments indeguts”.