El Consell declara ben patrimonial el traçat de l’antic cremallera a Castellbell

0
32

Castellbell ha fet un pas més per preservar i donar relleu patrimonial al traçat de l´antic cremallera de Montserrat, que sortia des de l´estació de Renfe d´aquest municipi i creuava bona part del nucli urbà camí de Monistrol. Una demanda que impulsa especialment l’Associació Amics Iglesia de la Bauma, el barri que més va conviure amb l’antic tren. El Consell Comarcal del Bages ha aprovat per unanimitat la declaració com a Bé Cultural d’Interès Local d’aquest recorregut, que preserva la major part de la traça i diversos elements arquitectònics de l’època. D’aquesta manera, es reforça el reconeixement d’un espai que és propietat de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, i del qual l’Ajuntament està disposat a assumir-ne la titularitat, però demana que prèviament la Generalitat financi l’arranjament perquè pugui rebre’l i gestionar-lo a bones condicions. Aquesta intervenció passaria per una sèrie d’obres per millorar la seguretat del camí, corregint-ne els riscos geològics i geotècnics. És un tram de 3 quilòmetres que recorre el meandre est del riu Llobregat des del polígon industrial El Mas, a Monistrol de Montserrat, fins a l’estació de Castellbell i el Vilar. Al llarg del traçat, que travessa una zona boscosa, es poden veure diferents elements arquitectònics d’interès que formaven part d’aquella infraestructura, com ara els murs de pedra, el pont de la riera de Marà per on circulava el cremallera o els antics passos per canalitzar les aigües dels vorals. L´Ajuntament disposa d´un estudi inicial realitzat per la Unitat d´Enginyeria Geològica de l´Àrea de Geotècnia i Prevenció de Riscos Geològics de l´Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya. El document assenyala que les obres per reforçar els talussos de tot aquest tram tindrien un cost aproximat de 800.000 euros, xifra que l’Ajuntament no té capacitat per assumir amb fons propis. El traçat es va construir la companyia Ferrocarrils de Muntanya a Grans Pendents a finals del segle XIX, i l’antic cremallera de Montserrat va unir l’estació del Nord (ara Renfe) de Castellbell amb el santuari, passant per Monistrol, des del 1892, quan es va inaugurar, fins a 1957, quan va realitzar els darrers viatges.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here