Un informe conclou que la telemedicina a la Catalunya Central ha reduït notablement les esperes i derivacions

0
50

La directora del Servei d’Atenció Primària (SAP) Bages-Berguedà-Moianès, Elisabet Descals, i el cap de la Unitat de Recerca i Innovació de l’ICS, Josep Vidal, analitzen en un article els catorze anys de funcionament de la telemedicina a Catalunya Central, un territori pioner a tot el país en lús daquesta tecnologia. La teledermatologia es va posar en marxa per primera vegada a la Catalunya Central a la comarca d’Anoia l’any 2007. Des de llavors, aquesta tecnologia de diagnòstic i tractament a distància s’ha estès pel territori i, també, s’ha ampliat a tres més especialitats: teleparpats, teleaudiometries i teleúlceres. La directora del SAP Bages-Berguedà-Moianès, Elisabet Descals, i el cap de la Unitat de Recerca i Innovació de l’ICS a la Catalunya Central, Josep Vidal, han fet un article conjunt per avaluar el funcionament d’aquests programes que ha estat publicat a la revista Atenció Primària Pràctica amb el títol “Abordatge de la telemedicina entre proveïdors: exemples d’ús”. Les conclusions principals del treball, que recull dades d’entre el 2011 i el 2019, és que en aquest període s’han realitzat 52.198 visites de telemedicina, xifra que representa que s’han pogut resoldre un 79% de les consultes des de l’atenció primària sense que els pacients s’haguessin de desplaçar ni s’hauria de derivar a un especialista hospitalari. Aquests resultats, segons Descals i Vidal, posen de manifest “la rapidesa en la resposta de la telemedicina, l’estalvi econòmic que representa per als pacients i per al sistema de salut, i el seu impacte positiu al medi ambient”. Ho exemplifiquen amb un càlcul, que és que, segons posen en relleu, la telemedicina va estalviar, durant un període de 18 mesos, 192.000 quilòmetres de desplaçaments per carretera al Bages, el Berguedà i el Moianès. Segons Vidal, “la telemedicina és molt útil per donar resposta ràpida a una zona rural com la nostra i ha demostrat que pot ajudar a millorar l’atenció als pacients. Per això és molt important que sigui ben acceptada pels professionals i pels pacients”. Descals afegeix que “sempre s’ha tingut molt clar que la telemedicina és una manera més de visitar, però que no substitueix les visites presencials sinó que les complementa, millorant l’accessibilitat i la longitudinalitat tan característica de l’atenció primària”. L’objectiu de la telemedicina és oferir una atenció especialitzada mitjançant una plataforma de comunicació electrònica segura, que permet intercanviar informació clínica entre l’atenció primària i l’atenció hospitalària sense la necessitat de fer una visita presencial. La Unitat de Recerca i Innovació de l’ICS a la Catalunya Central està adherida a la Fundació Institut Universitari per a la investigació a l’Atenció Primària de Salut Jordi Gol i Gurina, un centre de referència en la investigació i la promoció de la salut.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here