Sant Vicenç tindrà dos passos soterrats que faran un intercanviador ferroviari

0
40

Sant Vicenç esdevindrà un futur intercanviador ferroviari de la comarca, que facilitarà la connexió entre la línia de Renfe, que enllaça el Bages amb Barcelona pel Vallès, i de Ferrocarrils, que ho fa pel Baix Llobregat. No es tracta d’una inversió en noves estacions, sinó que la clau està en la futura construcció de dos passos soterranis per a vianants que, a més de facilitar la mobilitat interna al municipi, permetran apropar les dues estacions, entre elles una distància de només uns 200 metres, però que en realitat estan més allunyades per la complicada accessibilitat que tenen actualment des de la xarxa viària del poble, especialment la de Renfe, i que és el que els propers anys ha de resoldre. El fet, segons ha explicat l’alcaldessa de Sant Vicenç, Adriana Delgado, és que, per una banda, hi ha una negociació molt avançada amb Renfe i Adif per a la construcció d’aquesta infraestructura que es coneix com a «pas ciutat», perquè no es tracta d’un accés entre andanes sinó per salvar la totalitat de les vies i connectar els carrers que hi ha a banda i banda. Fins al punt que, segons ha concretat Delgado, ja existeix el projecte definit i aprovat, i properament hi ha una reunió programada per anar definint com s’avança en aquesta construcció futura. El pas, segons ha explicat l’alcaldessa, connectaria el passeig de Pau Casals, amb un accés amb ascensor situat entre l’estació i la placeta del monument al Cavall, amb el carrer de Mura, a l’altra banda de les vies, en aquest cas amb rampa i escales. D’altra banda, en paral·lel a aquesta infraestructura que es troba més avançada pel que fa a la planificació, Ferrocarrils de la Generalitat ha donat llum verda a una demanda que li va fer arribar l’Ajuntament de Sant Vicenç al principi del mandat perquè també construeixi un pas ciutat per creuar per sota de les seves instal·lacions. En aquest cas, segons ha explicat l’alcaldessa, el projecte està més verd, però Ferrocarrils ja els ha mostrat un primer estudi informatiu que planteja un pas enterrat amb accessos amb escales i rampes a banda i banda. Entrant a l’àrea de l’estació, quedaria situat cap al costat dret, connectant a banda i banda els carrers Pius XII (prop d’on abans hi havia el CAP) i Llibertat, en uns terrenys on ara precisament hi ha exposada una antiga màquina de tren i que són propietat de la companyia. Entre les dues estacions hi ha una distància de poc més de 200 metres, que són les que fa el carrer de Joan Maria Roma. El problema, però, és que actualment si es fa aquest recorregut, quan s’arriba davant de l’estació de Renfe, el vianant hi ha una tanca i una platja de vies. Per arribar fins a l’estació, situada a l’altra banda de les andanes, cal fer una volta molt important, ja que els dos passos més propers es troben situats a una distància considerable. Per tant, la futura construcció dels dos passos soterrats, i de manera molt especial el de Renfe, faran que, llavors sí, hi hagi un enllaç molt directe entre les dues estacions (a penes un parell de minuts) a través del carrer de Joan Maria Roma. A més, segons ha explicat l’alcaldessa de Sant Vicenç, el plantejament és que, a banda de disposar d’aquestes infraestructures de connexió, la Generalitat treballa amb la idea d’acabar assumint en el futur una gestió directa de Renfe, de manera que els permeti configurar-ne uns horaris que faci possible que Sant Vicenç es converteixi en un veritable intercanviador entre les dues línies, aprofitant aquesta proximitat. Aquesta connectivitat és una de les demandes en matèria ferroviària a què s’ha sumat el Consell d’Alcaldies del Bages. El soterrament, una de les aspiracions històriques Sant Vicent és un municipi que disposa del servei de dues línies de tren, però que alhora té la contrapartida que els seus traçats parteixen la trama urbana, amb tot el que això suposa per a la connectivitat interna . Una de les demandes històriques del municipi ha estat el soterrament, especialment el de Renfe, que és el que divideix més pel mig (com s’ha fet per exemple a Vic oa Terrassa). Seria una obra que hauria d’assumir el Ministeri de Foment, però que mai no ha acabat de tenir resposta.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here