Els sis treballadors del bar restaurant PuntZero, del nucli antic de Cardona, tenen un nou ajudant que els resulta molt útil per descongestionar el servei quan hi ha pics de feina. És un robot, que de moment només serveix copes, però més endavant també cuinarà i prepararà alguns plats, d’elaboració senzilla però de molta eficàcia per al personal «perquè li traurem l’estrès d’estar pendent de la fregidora, si hamburguesa està molt o poc feta, o que no es cremi la crepe», explica Xavi Jané, propietari del local i artífex de tot el projecte. Jané és el director general d’Aira Robotics, una empresa cardonina que fa 25 anys que està dedicada a la robòtica ia la transferència tecnològica, i que ara ha aplicat al PuntZero. Se situa en un local reformat que data del segle XII al nucli antic de Cardona, i des que va obrir portes el passat 1 d’abril, el robot ja ha anat treballant i s’ha convertit en tot un atractiu per als clients «i per una gran quantitat de gent que passa només per veure’l», assegura Jané. Però més enllà d?un reclam per als curiosos, aquest robot és una eina funcional al servei del personal del restaurant «que pot treballar sense estrès perquè qui carrega amb aquests pics d?estrès és el robot». En aquest sentit, «no es tracta d?eliminar treballadors, sinó de facilitar-los les coses», apunta Jané, alhora que «poden prestar una atenció al client més personalitzada perquè el robot ja els fa part de la feina i no han de córrer». D’aquesta manera, el cambrer «passa a ser més relacions públiques que un treballador estressat darrere de la barra». Segons Jané, aquest és un sistema pioner a tot l’estat i possiblement a tot el continent «perquè pot fer més d’una tasca». I és que, «hi ha robots que porten safates, que serveixen cerveses, o que giren una hamburguesa, però són poc operatius perquè ho fan i prou i la seva capacitat de producció és molt baixa. Aquest, en canvi, en pot fer moltes alhora, i quan no està girant l?hamburguesa pot estar posant cerveses». El robot es desplaça pels 6 metres de la barra sobre uns rails, i treballa per les dues bandes: per la part frontal posa les begudes, i per altra prepararà el menjar, quan més endavant s’activi aquesta funció un cop s’hagin realitzat les adaptacions pertinents d’aquesta part del local a la normativa antiincendis. El projecte acaba de començar, però a la llarga, “aquest robot ha de poder fer moltes coses”, insisteix Jané. Per exemple, «podrà agafar la massa de la crep, posar-la sobre la crepera, girar-la, posar els ingredients que calgui i lliurar-la al responsable de cuina que en verificarà la qualitat i ja la podrà servir». I el mateix amb una hamburguesa, «que posarà a fregir el temps necessari, la girarà i la lliurarà al cuiner, que si convé acabarà de posar-hi ingredients o l’acompanyament, i farà un control de qualitat». De fet, «el producte final abans de servir sempre passarà per algú que el controlarà i el verificarà», explica Jané. El robot en aquest treball “permet augmentar la productivitat i la qualitat del servei”, insisteix Jané, convençut que el projecte s’anirà estenent en altres negocis. «Ja tenim empreses que s’hi han interessat», assegura, encara que «encara estem estudiant quina serà la via de comercialització».