Una vuitantena de quilòmetres de xarxa ciclista intermunicipal al Pla de Bages, que recorre una àrea d’onze municipis, que engloben 134.000 habitants i més de 18.000 treballadors i treballadores. Aquestes són les dades principals de l’estudi que ha promogut el Consell Comarcal del Bages amb l’objectiu de fer més sostenible la mobilitat a la comarca. La feina proposa la creació de sis corredors nous amb una inversió prevista de 26 milions d’euros. La zona del polígon de Santa Anna entraria a la xarxa | QUERALT CASALS En aquest sentit, el conseller de l’Àrea de Territori i Mobilitat del Consell Comarcal del Bages, David Aaron López, explica que «ens plantegem poder disposar d’una infraestructura de qualitat que situï la bicicleta com a element de salut i alternativa segura a el vehicle privat i que ajudi a descarbonitzar la mobilitat del Pla de Bages». Des del Consell es posa en valor “la capacitat de liderar i poder aportar solucions a una mobilitat verda que marcarà el futur”. L’Estudi per a la creació d’una xarxa intermunicipal de vies ciclites al Pla de Bages per a una mobilitat activa i descarbonitzada ha estat elaborat amb el suport tècnic de la Diputació de Barcelona i ha comptat amb la participació activa dels onze municipis que formen part del estudi i de la Cambra de Comerç de Manresa. L?objectiu de la xarxa és «impulsar la utilització d?aquestes vies o carrils per a la mobilitat obligada, de manera que siguin una alternativa segura al vehicle privat». El document planteja una primera avaluació de les vies que s’hauria d’habilitar i identifica corredors de mobilitat ciclista que farien possible poder articular aquesta xarxa intermunicipal de mobilitat verda amb una inversió aproximada de 26 milions d’euros. El document delimita sis àrees amb una xarxa global de vuitanta quilòmetres d’itineraris de nous corredors. El corredor nord-oest, de 9,7 quilòmetres, connectaria els municipis de Callús, Sant Joan i Manresa per la zona del Congost. El nord-est, per part seva, englobaria la zona entre Manresa i Sant Fruitós, passant pels polígons, i enllaçaria amb la zona de la Botjosa, Cabrianes i Sallent, amb un total de 21,6 quilòmetres. El corredor oest-est contempla l’àrea de Callús, Santpedor, el polígon de Santa Anna i la Ronda Nord de Manresa amb 11,3 quilòmetres de recorregut, mentre que el del sud inclouria un total de 8 trams pels municipis de Manresa, Castellgalí, Sant Vicenç de Castellet i el Pont de Vilomara amb un recorregut de 20,7 quilòmetres. Pel que fa a l’àrea sud-oest, passaria pel Xup, Salelles i Sant Salvador de Guardiola i faria 5,9 quilòmetres. Per acabar, el corredor sud-est, de 5 quilòmetres, passaria per la zona del Pont de Vilomara i la capital del Bages. Els ajuntaments que hi han participat són Sallent, Callús, Santpedor, Sant Joan de Vilatorrada, Navarcles, Sant Frutós de Bages, Manresa, Pont de Vilomara i Rocafort, Sant Salvador de Guardiola, Castellgalí i Sant Vicent de Castellet. El Consell Comarcal del Bages ha traslladat lestudi als ajuntaments participants ia la resta dadministracions implicades i, amb el suport de la Diputació de Barcelona, ha iniciat lelaboració dun pla estratègic per al seu desenvolupament. L’impuls per a l’elaboració de l’estudi ha estat una resposta del Consell Comarcal del Bages i de l’Ajuntament de Manresa a la petició feta el juny de 2020 per la Mesa de Territori, Sostenibilitat i Infraestructures de la Cambra de Comerç i Indústria de Manresa de promoure una xarxa de vies ciclistes al Pla de Bages. Aquesta demanda la va recollir el Consell d’Alcaldesses i Alcaldes que va promoure l’elaboració del document que, finalment, se’ls ha presentat aquesta setmana. Les Vies Blava i la InterCatalunya complementarien els corredors L’estudi sobre les vies ciclistes al Pla de Bages delimita sis àrees amb una xarxa global d’una vuitena de quilòmetres d’itineraris de nous corredors que també es complementarien amb les dues grans xarxes supramunicipals com poden ser les Vies Blaves i la Via Intercatalunya. La ruta cicloturística InterCatalunya enllaça Lleida amb Girona amb un itinerari de 298 quilòmetres que recorre municipis com Cervera, Manresa o Vic. El primer tram entre Lleida i Cervera, amb dues etapes, ja està en funcionament. Las Vias Azul són un projecte de la Diputació de Barcelona que permetrà connectar una seixantena de municipis de les comarques barcelonines mitjançant 300 quilòmetres de camins de vianants o ciclistes situats a les lleres dels rius Llobregat, Anoia i Cardener.